یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

کنفرانس "فناوري، سرگرمي و طراحي 2011" برگزار شد

گردهمايي شگفتي‌سازها

تیک نیوز

یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۲:۰۰


کنفرانس TED 2011 از 28 فوريه تا 4 مارس گذشته در کاليفرنيا برگزار شد و افراد خلاق سراسر جهان بار ديگر ايده‌هاي نوآورانه خود را با يکديگر به اشتراک گذاشتند. TED (فناوري، سرگرمي و طراحي) يک کنفرانس سالانه است که در سال 1984 پايه‌گذاري شد و از سال 1990 تاکنون هرسال برگزار مي‌شود. “ايده‌هايي که ارزش گسترش دارند” شعار کلي کنفرانس TED است و کنفرانس امسال نيز با شعار “بازيابي شگفتي” برگزار شد. افراد خلاق و نوآور جهان در TED 2011 گرد هم آمدند و ايده‌هايي را با يکديگر در ميان گذاشتند که مي‌توانند زندگي انسان را دگرگون کنند. در اين گزارش ايده‌هاي تاثيرگذار و قابل توجه TED 2011 را مرور مي‌کنيم.

کليه چاپي

وايمکس نيوز - آنتوني آتالا، پروفسور رشته پزشکي ترميمي در معرفي ايده تاثيرگذارش حرف خود را اين‌طور آغاز کرد: "حالا کليه‌اي که مدتي قبل پرينت کرده بوديم را نشان‌تان مي‌دهم؛ بله، کليه انسان."

آتالا چند سال قبل پروژه‌اي را آغاز کرد تا بافت انسان را از طريق يک پرينتر جوهرافشان روميزي و با استفاده از سلول‌ها به جاي جوهر توليد کند. اين‌طور که پيداست روياي «پرينت کردن» بافت انسان تحقق يافته است و حال آتالا از پرينتر مخصوص خود براي توليد اندام واقعي بدن انسان استفاده مي‌کند. اين در حالي است که اندام‌هاي توليد شده به وسيله اين پرينتر با موفقيت در بدن بيماران پيوند خورده است.

 

زني که دوباره روي پاهايش ايستاد

"آيتور بِندِر"، مدير شرکت Berkeley Bionics هميشه در روياي توسعه فناوري‌هايي بوده است که توان حرکت افراد معلول و کم‌توان و قدرت و امنيت آنها را در زندگي بالا مي‌برد. بندر و تيم او يک اسکلت خارجي الکترونيکي طراحي کرده اند که به افراد معلول امکان مي‌دهد دوباره روي پاهاي خود بايستند. اين مخترع خلاق براي نمايش دستاورد خود زني را روي صحنه دعوت کرد که 19 سال پيش از لگن به پايين فلج شده بود اما با اسکلت خارجي «بندر» از روي صندلي چرخدار خود بلند شد و راه رفت.

 

کشف راز زبان باز کردن

"دِب روي"، رييس بخش ماشين‌هاي شناختي دانشگاه MIT در مسير مهمي گام برداشته است که مي‌تواند انقلاب بزرگي را در بسياري از علوم ايجاد کند. “روي” همزمان با تولد فرزند اولش تمام اتاق‌ها و گوشه و کنار خانه خود را سيم کشي کرد تا کوچک ترين صدا و مکالمه‌اي را ضبط کند و هيچ چيز را از دست ندهد. پسر کوچولوي او چندي پيش زبان باز کرد و اولين کلمه زندگي‌اش را ادا کرد و از مادرش “آب” خواست. حال «روي» در حجم انبوهي از اطلاعات دنبال ردي مي‌گردد تا به راز زبان باز کردن فرزندش و روند دقيق توسعه زباني او پي ببرد.

 

در به در دنبال آدم فضايي

"ژيل تارتر" يکي از برندگان جايزه TED سال 2009 شيفته پيدا کردن ردي از موجودات بيگانه است و به همين دليل وب‌سايتي راه انداخته تا هرکس از آدم فضايي‌ها سرنخي دارد يا روي زمين با آنها ملاقات داشته است، در اين وب سايت ديگران را خبر کند. اگر شما تا حالا آدم فضايي ديده‌ايد يا دنبال بيگانه‌ها مي‌گرديد، سري به وب‌سايت Setiquest.org

 

برنده 2011

JR، يک هنرمند خلاق که هنر خود را رايگان در خيابان‌هاي مختلف دنيا به نمايش مي‌گذارد، برنده جايزه 100 هزار دلاري کنفرانس TED امسال شد. اين هنرمند با همکاري تيم خود که داوطلبانه با او همکاري مي‌کنند در سطح خيابان‌ها و ساختمان‌هاي بزرگ دنيا نقاشي‌هاي سياه و سفيد بزرگي مي‌کشد. براي مثال JR روي ديوار حايل در فلسطين اشغالي، در کشور کنيا و محله‌هاي فقيرنشين پاريس و ريودوژانيرو نقاشي‌هاي سياه و سفيد خود را عرضه کرده است. جالب است بدانيد هيچ‌کس هويت JR را نمي‌شناسد، اسم واقعي او را نمي‌داند و صورتش را نديده است.

“اِمي نووگرتز” مدير جوايز کنفرانس TED در مورد برنده امسال مي‌گويد: آثار شگفت انگيز JR به ما نشان مي‌دهد مي‌توان هنر را زماني ببينيم که انتظارش را نداريم و هنگامي به خلق هنر بپردازيم که خيال مي‌کنيم توانايي خلق آن را نداريم.

 

برنده 2010

"جيمي اُليور" برنده جايزه 100 هزار دلاري کنفرانس TED در سال گذشته، امسال هم روي صحنه حاضر شد و بار ديگر مورد تشويق حاضران قرار گرفت. او سال گذشته عهد بست که با جايزه 100 هزار دلاري خود با مرض چاقي در کودکان مبارزه مي‌کند. اليور يک آشپز انگليسي و صاحب رستوران است که برنامه تلويزيوني و کتاب آشپزي هم دارد و از مخالفان سرسخت استفاده از غذاي کنسروي در مدرسه‌هاي انگليس و آمريکاست.

منبع: روزنامه فناوران اطلاعات

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو